Tuesday 3 March 2015

Apa Khabar Rohaniku?

Allahuakbar! Setelah sekian lama tidak menulis, diuji pula penulisan sebelum ini tiba-tiba hilang,

Bismillahirrahmanirrahim...

Aku mulakan..

          Aku suka memerhati dan berfikir, Alhamdulillah ini kelebihan yang Allah berikan. Aku mesti manfaatkan sebaiknya, dan orang lain juga perlu mendapatkan manfaat darinya. Ini saham aku.

         Semalam, aku dipilih oleh Allah untuk menghadiri halaqah Kusyuk Solat, yang selalu dikelolakan oleh ustazah Nora. Ah diriku! Sebenarnya beberapa kali sudah housemate aku menyuarakan tentang kewujudan program ini, tetapi aku akur dalam mencari alasan, "Oh, tengoklah nanti, kalau sempat saya pergi, saya balik kerja sampai area rumah pun dah dekat 6.30.." balasku, memandangkan program yang diaturkan bermula jam 5.00 hingga maghrib.

          Tetapi semalam hari selasa, tiada lagi alasan buatku. Dapat mesej dalam group whatsapp yang mengatakan halaqah Kusyuk Solat berubah tempat dari TNB Bangsar ke Hotel Armada 2 Sentral (begitulah kot namanya, malas nak recheck dalam whatsapp...okay, malas lagi!!) yang lokasi hotel ini hanya bersebelahan pejabatku TM Brickfields. Baik, sekarang apa lagi alasan kamu mahu sorokkan dari Tuhan? Malu...Aku buang rasa malas nafsu hasutan syaitan. Walaupun hati ini merasakan tiada passion untuk hadir dek kelemahan iman saat ini, Aku sahut peluang Allah ini. dan hakikatnya, Allah masih pilih aku! Alhamdulillah!

          Lalu aku teringat, entah kata-kata siapa aku tak ingat. Pulak dah...tapi biar perkataannya aku ingat sebagai panduan hidup. Katanya lebih kurang begini...Sedar atau tidak, saat lemahnya iman, kita selalu mengelakkan majlis-majlis ilmu, tambah lagi tetiba diberi tugasan untuk menyampaikan ilmu agama, seperti diberi tugasan untuk ganti naqibah atau sebagainya, mahu jumpa sahabat-sahabat seiman yang bakal mengajak kita ke taman-taman syurga lagilah rasa mahu kuarantin diri. Adakalanya, syaitan menghasut kita agar rimas dengan ajakan kebaikan ini, sehingga menyedihkan, kita sanggup menipu dan adakalanya menyakitkan hati sahabat-sahabat baik ini di mana kita pernah berkumpul bersama, senyum dan bahagia saling mengingatkan pada janji Illahi.



Antara 7 golongan yang akan mendapat syafaat Allah 
di Padang Mahsyar,salah satunya adalah mereka yang berkasih sayang 
kerana Allah,bertemu dan berpisah untuk mendapatkan keredhaan Allah.




 



"Sesungguhnya Allah telah membeli dari
orang-orang mukmin diri dan harta mereka
dengan memberikan surga untuk mereka.

Mereka berperang pada jalan Allah; lalu
mereka membunuh atau terbunuh. (Itu
telah menjadi) janji yang benar dari
Allah di dalam Taurat, Injil dan Al
Quran. Dan siapakah yang lebih menepati
janjinya (selain) daripada Allah? Maka
bergembiralah dengan jual beli yang
telah kamu lakukan itu, dan itulah
kemenangan yang besar. Mereka itu adalah
orang-orang yang bertaubat, yang
beribadat, yang memuji, yang melawat,
yang ruku', yang sujud, yang menyuruh
berbuat ma'ruf dan mencegah berbuat
munkar dan yang memelihara hukum-hukum
Allah. Dan gembirakanlah orang-orang
mukmin itu." [QS.At-Taubah:111-112]

.
.
.
.
dan banyak lagi ayat-ayat suci kita semaikan dalam hati bersama...

          Dan, Alhamdulillah syukur lagi sekali, kehadiranku pada halaqah kali ini banyak mengetuk pintu hatiku supaya merenung kembali kehidupanku saat ini.

          Satu, ucapan ustaz yang mengesan di hati adalah, apabila beliau mengambil limau yang beliau perasaan keberadaannya di dalam bilik tersebut, lalu mengoyakkan kulit limau itu dan melemparkannya ke lantai. Itulah perumpamaannya diri kita. Yang akan pulang mengadap Allah nanti adalah isi dalam diri, yakni Roh kita. Jasad yang selama ini kita jaga, tempelkan produk mahal untuk menjaga kecantikan, belikan pakaian indah dan mahal buat jasad berjalan megah, semburan yang mahal mewangi...yang pada suatu hari, pada akhirnya hanya akan dikuburkan di dalam tanah. Kita tidak pernah hirau akan kecantikan rohani kita. Di saat jasmani kita santapkan dengan makanan-makanan mahal dan mewah, hingga jasad terbaring malas...apa kita fikir akan rohani kita yang semakin kurus lesu tanpa makanannya? Astaghfirullah...ampuni hambamu yang leka dan alpa ya Allah. Aku tidak mahu rohani yang sakit ini mengadapmu di saat Engkau menjemputku pada bila-bila masa waktunya tiba nanti.


bersambung...


No comments:

Post a Comment